Hi ha ocasions en aquesta vida que mai saps ben bé del tot què t’espera i quines sorpreses rebràs. A vegades, li dónes una oportunitat a alguna cosa de la qual no n’estaves convençut del tot i al final, resulta que t’encanta. Això ens pot passar amb diferents mitjans i, tot i ser complicat sortir de la nostra zona de confort, sempre està bé donar-li un cop d’ull a, per exemple, diferents sèries, grups de música, directors de cinema i, per descomptat, videojocs. Sí que és cert també, que per alguns, i depenent del mitjà, tot això és relativament fàcil, especialment tenint en compte gustos i similituds. Al cap i a la fi, com més coses provem més opinions podem formar i més experiències haurem gaudit. I això, amics i amigues meves, és un fet més que necessari en el món dels videojocs i que, a sobre, ens beneficia a tots.

Doncs bé. Resulta que tot i estar interessat durant anys en els JRPG, resulta que mai havia provat la franquícia que va donar lloc a aquest gènere. Mai m’havia endinsat en el màgic món de Dragon Quest, més enllà d’un parell d’hores en la seva novena entrega farà ja molts anys. No va ser fins a la presentació del E3 de Nintendo i l’anunci de l’addició de Hero a Smash Bros. que no m’interessaria per la saga. Vaig decidir jugar tots els jocs principals de la franquícia per ordre cronològic i de moment, no me’n penedeixo de res. I aquí estic, esperant la nova entrega per a Nintendo Switch. Tot donant una volta per certa tenda de videojocs, vaig trobar-me el joc que us porto avui, Dragon Quest Builders 2. Tot i no estar familiaritzat del tot amb la franquícia i no estar segur de si gaudiria d’un joc d’aquest estil, puc dir amb tota seguretat que comprar-me aquest joc seguint un impuls ha estat una de les millors decisions que he pres pel que respecta als videojocs.

 

L’estètica clàssica de Dragon Quest es mostra totalment intacta

 

Tot un Dragon Quest

 

Vaig provar la demo del Dragon Quest Builders original quan es va estrenar a Nintendo Switch. Més enllà de fer el ruc durant uns 5 minuts, no em vaig veure amb ganes de seguir jugant-hi. El concepte em va semblar interessant, però el veia com un spin-off deplorable que segurament derivava massa de la seva font original. Ara mateix, però, coneixent molt millor la saga Dragon Quest i havent gaudit durant hores d’aquesta segona entrega, puc admetre obertament que m’ha sorprès molt com s’ha dut a terme la mescla entre els dos gèneres. Agafant el millor dels RPG i dels jocs de construcció, sense deixar enrere el que ha fet famós Dragon Quest, el resultat que obtenim és un joc de construcció amb una sèrie de quests lineals amb una trama llarga i entretinguda, tot amenitzat amb un sistema d’experiència i equipament prou ben desenvolupat.

Com és d’esperar en controlar un constructor, disposem de l’habilitat de més enllà de dur a terme construccions de tota mena com cases, locals d’oci i tota mena de llocs. També podem crear armes i armadures, tant com per a nosaltres com pels nostres amics i paisans. A mida que anem augmentant de nivell i progressant amb la trama, anirem desblocant nous plànols per tal de poder confeccionar l’equipació. Aquest sistema està molt ben treballat, tot i que a l’hora de la veritat, per desgràcia, el sistema de combat no és res de l’altre món. Bàsicament consisteix a donar-li al botó d’atac per donar un cop amb l’espasa, i mantenir-lo premut durant un temps per carregar un atac circular, com si es tractés del mateix Link. A mesura que avancem amb la història, desblocarem algun atac especial que, a la meva opinió, tarda massa a estar disponible. Res de conjurs i habilitats màgiques, tot i que podem imbuir armes per fer-les més poderoses o fer algun atac especial. El millor aspecte dels combats són els bosses, que en la majoria de les ocasions depenen d’un mètode especial per ser derrotats.

 

El mode en primera persona ens permet dur a terme els combats d’una manera molt interessant

 

Dragon Quest Builders 2 dóna una sensació de progrés constant. Tan bon punt acabes una missió, el joc te’n dóna una altra. Gairebé mai hi ha temps per descansar. El pobre protagonista sempre va de bòlit! Això té moltes coses bones. Per exemple, mai et sentiràs perdut o eclipsat per tantes possibilitats, doncs sabràs en tot moment que fer. Com de cada cop hauràs de construir una cosa totalment diferent, la varietat fa que aquest ímpetu constant de construcció i de veure quina serà la teva pròxima construcció sigui molt satisfactori. A més, a mesura que vagis fent missions, aniràs augmentant el nivell de les ciutats, fent que vinguin nous ciutadans i desblocant nous plànols per construir coses noves. No tens mai la sensació de perdre el temps, facis el que facis.

Sempre que ens cansem de construir i volem variar una mica, podem explorar el territori. Les primeres illes que ens ofereix el joc estan prou bé i inviten a l’exploració. Tenen molts objectes secrets per descobrir i algunes missions secundàries per dur a terme. El problema és que, a mesura que anem avançant en la trama i anem a les següents illes, l’exploració perd gran part del focus i el joc se centra més en la trama, tot i que encara es conserva un mínim. Pel que fa a les masmorres, mítiques dels jocs de rol, Dragon Quest Builders 2 n’ofereix només un petit grapat en moments claus de la trama. També, el joc compta amb una sèrie de puzles repartits pel territori que, quan són completats ens atorguen una minimedalla, que ens serveixen per desblocar nous ítems i equipació. Es podrien comparar amb les llavors Korok de Breath of the Wild.

 

A l’Illa del Despertar podrem construir tot allò que vulguem i crear el nostre petit paradís

 

Els Fills de Hargon

 

La narrativa del joc ens porta per diferents illes, totes i cadascuna amb el seu propi paisatge, personatges i situació diferent. Al mateix començament del joc arribarem a l’Illa del Despertar, on prendrà part un gran tram de la nostra aventura. Progressivament anirem visitant diferents illes on trobarem noves històries, personatges i recursos que ens anirem enduent a la nostra illa per transformar-la en un lloc idíl·lic. A més, també podrem visitar petites illes on haurem de dur a terme una missió de recerca, tot buscant materials i éssers vius que ens facilitaran les coses a l’hora de construir. Cada vegada que completem una illa, tornarem a la nostra per dur a terme totes les noves tècniques i construccions que hàgim après per tal de millorar-la encara més. Pel final del joc, haurem avançat molt en aquesta tasca i, sempre que vulguem ens podem centrar en aquesta illa per tal de fer-la a la perfecció.

Totes les illes principals que serveixen per avançar la trama disposen del factor Dragon Quest: bona història, grans personatges més que memorables i una sèrie de missions molt representatives. Cada una és totalment diferent de l’anterior. Mai saps que t’oferirà el teu pròxim objectiu i sempre vols saber que t’espera. Passa una mica el mateix amb les missions que els personatges et donen. Mai saps quina petició tindràs. I és que com és normal en aquesta mítica saga, els personatges són realment especials. Des del granger que té aires d’alcalde, passant pels miners amb accent de poble, fins a arribar a les conilletes que es moren de ganes de fer-te un puffpuff! Tots i cadascun dels personatges se’t quedaran al cap, tot gràcies al seu carismàtic diàleg. Feia temps que no reia tant amb un videojoc, de debò.

 

Des dels primers instants farem bons vincles amb en Malroth i la Lulu

 

Com ja he mencionat, nosaltres prenem el rol d’un constructor que és capturat pels Fills de Hargon, una secta dedicada al malvat clergue, la missió del qual és destruir-ho tot. Segurament us soni el nom, ja que el personatge s’originà al Dragon Quest 2. Després de patir un accident a bord d’un vaixell, acabem perduts en una illa, on coneixerem altres sobrevivents i començarà la nostra èpica història. En tot moment anirem acompanyats de Malroth, un jove guerrer que té amnèsia i no és capaç de construir res. A mesura que anem avançant i explorant nous territoris, anirem comprovant de primera mà com els seguidors de Hargon han destruït tot el que s’ha ficat al seu pas. La gent els hi té por i, fins i tot, alguns s’han rendit a la seva doctrina i es neguen a construir, conrear, cuinar…

Però encara no està tot perdut! A mesura que vagis construint i millorant la vida del demès, les altres persones et començaran a veure amb bons ulls. A poc a poc vas demostrant la necessitat de construir i el divertit que pot arribar a ser. Fins i tot, fidels seguidors de Hargon s’acaben fent fans teus. Aquest punt té una gran importància durant tota la trama, i és força divertit veure qui serà el pròxim ésser que s’unirà al teu equip amb l’objectiu de reconstruir tot el que Hargon ha destruït i finalment vèncer-lo. Un altre bon punt del joc són les diferents referències al clàssic Dragon Quest 2, que van més enllà d’alguns noms. Però això, val la pena que ho descobriu vosaltres mateixos!

 

Juntament amb Malroth ens enfrontarem a tota mena de monstres mítics

 

Una construcció robusta

 

L’apartat gràfic del joc és molt notable. És força semblant als jocs de construcció sense deixar de banda l’estètica Dragon Quest, cosa que el primer Builders ja va fer prou bé, a l’hora d’adaptar les creacions de Akira Toriyama. Constatant les necessitats del videojoc, trobo que aquest aspecte visual és més que necessari i, treballant amb el que tenen, els desenvolupadors han dut a terme una molt bona feina. M’encanten els models 3D dels enemics! A més, si hi sumem l’exquisida banda sonora, amb composicions de Koichi Sugiyama, l’experiència és sublim. Sí que hi trobo a faltar una mica de varietat, però els temes estan molt ben triats i es podria considerar com un greatest hits.

El rendiment del videojoc és acceptable, tot i que en certes situacions de la trama, quan hi ha molts personatges en pantalla o molts afectes com ara boira, els fotogrames per segon es veuen afectats. Així i tot, no m’han arribat a suposar mai cap problema. Hi ha hagut moltes queixes sobre els mapes en línia, ja que algunes de les creacions fetes per fans en estar tan carregades de blocs i objectes saturen el processador, però al cap i a la fi és un mode totalment opcional per tal de gaudir creacions d’altres usuaris. Pel que fa als controls, cap queixa. La manera de construir és intuïtiva i rapida, i permet fer correccions gairebé al moment. A més, el joc ofereix moltes opcions per tal d’adaptar-se a tots els gustos.

 

Molt fan del sistema de reclutament! Un yowie, un colós vivent i jo explorant junts

 

En definitiva, Dragon Quest Builders 2 és un joc que encantarà als seguidors de la franquícia, i segurament faci passar una bona estona a tots aquells que tot i no ser-ho, vulguin gaudir d’un joc de construcció de manera pausada i assaborint cada instant. Molt contingut, personatges carismàtics, progrés constant i, per sobre de tot, total llibertat. La versió de Nintendo Switch està molt ben feta. Tot i la baixada en resolució i de rendiment, podeu gaudir d’aquest títol tan especial de manera portàtil és una meravella. Personalment, em moro de ganes de seguir construint mentre espero l’arribada de Dragon Quest XI S.

  • Desenes, per no dir centenars, d’hores de contingut, sense comptar tot el temps que et passaràs construint el que vulguis.
  • Història que es va ficant interessant a mesura que avances amb un elenc de personatges entranyables.
  • Bons controls que permeten construir de manera intuïtiva i ràpida.
  • Banda sonora que, tot i una mica repetitiva, és sublim.

 

  • Problemes de rendiment en certs punts de la trama i quan hi ha molts personatges en pantalla.
  • Sistema de combat poc treballat.
  • Podria haver-hi una mica més de focus en l’exploració.