Vet aquí que pels inicis dels 2000 es va estrenar un anime. No recordo el moment exacte que va aparèixer en les nostres vides. Al principi eren unes poques veus les que parlaven sobre un personatge que no coneixíem. Al cap de dos dies (i agreujat per la recent aparició de les xarxes socials) ens vam trobar envoltats d’una multitud de fans que adoraven al que anomenaven “el successor de Son Goku. Com si es tractés d’un messies, fans i no fans de Bola de Drac van adoptar una nova religió, i tal era així que quan van aparèixer els retractors de la sèrie (gent que la considerava una mala còpia), els primers s’afanyaven aferrissadament en argumentar punt per punt en què s’equivocaven. És possible que recordem alguna discussió entre amics provocada per aquesta gran època de l’anime. Tot i així és una obvietat que molts que l’hem viscuda ens hem sentit avocats a reviure-la d’una forma o altra.

 

 

És així com d’un manga es fa un anime, i com un anime passa al format del videojoc. Però rai si només fos un! Des de la seva creació s’han fet jocs de Naruto per a totes les plataformes possibles, tant en format portàtil com en format de sobretaula: per part de Nintendo des de la GBA, passant per la Nintendo DS i 3DS, la Wii i Wii U fins als nostres dies.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Trilogy és una recopilació remasteritzada i en alta definició de les tres primeres entregues de la saga Ultimate Ninja Storm: “Naruto: Ultimate Ninja Storm“, “Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2″ i “Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst” amb totes les expansions. Desenvolupat per CyberConnect2 i distribuït per Bandai Namco, va ser llançat en primer lloc per a PS4 l’any 2017 exclusivament a japó, i posteriorment es va anar llençant en diferents plataformes obrint-se, en el procés, al mercat occidental. Va haver de passar tot un any per a que sortís en format digital per la Nintendo Switch.

 

 

El Mode història

 

La nostra trilogia narra la història des de l’inici de la sèrie “Naruto” fins al combat entre Naruto en mode Kurama i l’Obito a la saga de la guerra mundial ninja en l’anime de “Naruto Shippuden“. Els tres jocs van detallant els esdeveniments de l’anime, afegint a cada entrega més personatges que s’incorporaran al nostre planell al desbloquejar-los, i que posteriorment podrem jugar en combats lliures. La primera entrega és la que marcarà les bases de les posteriors, i que compta amb els encerts que seguiran durant la saga i els desencerts que no tornaran a repetir-se. La història del joc narra tots els esdeveniments de la primera etapa de Naruto, tot i que eliminant la saga del País de les Ones. En el seu mode història anomenat “Modo misión definitiva”, la nostra càmera anirà darrere de Naruto i tindrem completa llibertat per explorar i desplaçar-nos per una “Villa de la Hoja” o Konoha en tres dimensions. L’objectiu principal del Mode història serà realitzar missions, i aquestes es diferenciaran en principals i en secundàries: Les primeres serveixen per avançar en la història, i les segones per obtenir punts de missió que ens serviran per activar més missions principals.

En referència a les missions secundàries tindrem l’opció de completar els diferents rangs de dificultat que ens presenten, molt semblant a com ho feien anteriors títols de la franquícia (S, A, B, C, I D), i les missions podran ser de lluita entre personatges o minijocs: que consten des de pujar un arbre esquivant obstacles, o a saltar per les branques d’un arbre per atrapar algú, fins a trobar personatges amagats en caixes, etc. Cal dir que a causa de l’exagerada dificultat que presenten algunes determinades missions i que les missions s’obtinguin en un circuit força tancat no tardarem gaire a quedar-nos encallats. Algunes missions secundàries són repetitives, i resulten, inclús, avorrides. Respecte a la història convé fer ressaltar que la major part d’aquesta serà explicada mitjançant texts abans de començar cada missió principal. No és estrany que molts crítics coincideixin que aquesta entrega es sent bastant antiquada respecte a les posteriors.

 

D’esquerra a dreta, Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm (Nintendo Switch) i Naruto Ultimate Ninja (PS2). Observem com en 15 anys algunes coses han evolucionat i d’altres s’han mantingut. Una d’elles es que el combat en 2D ha deixat pas al de 3D.

 

Respecte a les següents entregues, aquest Mode història s’anomena “Aventura definitiva”, i en ambdós casos combina exploració, diàlegs i combats. A més d’això també controlarem a diferents personatges i ens desplaçarem a diferents escenaris fora de Konoha. Una càmera semi-fixa ens limitarà el moviment en determinades ocasions. A part, comptarem amb una història lineal amb un mapa que s’anirà obrint a mesura que avanci la trama. Acabarem tenint a les nostres mans un RPG on podrem crear el nostre equip, a més de comprar objectes a les botigues o menjar ramen a l’Ichiraku per restablir la barra de vida. Tanmateix cal agrair que les missions secundàries anomenades “Encargos” seran totalment opcionals.

En aquest cas es podria dir que sacrificar els escenaris completament tridimensionals a favor d’una millora de la fidelitat argumental i unes missions amb enemics finals diferenciats i irrepetibles és una bona aposta. Per separat tant el “Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2” com “Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst” van ser molt ben rebuts, i han estat considerats el videojoc basat en un anime més fidel a la seva sèrie i el segon joc més llarg de la història de videojocs de Naruto, respectivament.

 

De dalt a baix, aspecte visual de Konoha i el mapa de la primera, la segona i la tercera entrega.

 

És a partir de la tercera entrega quan s’incorpora en el Mode història diversos aspectes, com és el cas de les “decisiones definitivas” i les “batallas de horda”. Amb les decisions definitives, que tenen lloc en punts clau de la nostra història, el jugador haurà d’ocupar el lloc del personatge per decidir el curs del desenvolupament del joc. Podem decidir entre la “senda de héroe” o la “senda de leyenda”, i amb això aconseguirem punts d’heroi o de llegenda que ens servirà per completar la paleta d’objectes corresponent a cada una de les sendes.

Com a novetat també tindrem les “batallas de horda”, que vénen a ser combats contra diversos enemics a la vegada: amb el punt afegit que haurem de fixar o no l’objectiu, i que podem moure’ns cap a l’esquena d’un adversari un cop ens surti el botó B a la pantalla o del fet que haurem d’atacar d’un a un a cada adversari per omplir una barra que ens ajudarà a fer un atac especial.

 

Alguns enemics finals ens portaran al límit.

 

El sistema de combat

 

El sistema de combat és molt semblant en les tres entregues. Disposarem del botó A per atacs cos a cos, el B per saltar, el botó Y per llençar shurikens, el X per carregar chakra, ZL i ZR per cobrir-se i L i R per a personatges de suport. També tindrem els botons del d-pad per utilitzar els objectes a part de les palanques de moviment de càmera i de personatge. Resulta fonamental la utilització del botó X per realitzar tècniques ocultes (X + A) i tècniques definitives (X + X + A), aquestes últimes les més espectaculars, i de les que la seva utilització pot comportar un revers crucial durant un combat.

És per això que cal mencionar la dificultat afegida de la primera entrega en la realització de les tècniques definitives: el cas es que tant nosaltres com el nostre enemic competirem per  encertar una  seqüència de botons per tal de realitzar correctament la nostra tècnica definitiva o bé invalidar la de l’enemic. Això ens pot ocasionar més d’una frustració afegida durant el combat 1vs1. En les dues següents entregues aquesta seqüenciació de botons durant combats 1vs1 no hi és, amb conseqüència els combats són més dinàmics, i els nostres personatges tindran barres de vida extra amb motiu que la batalla no acabi massa aviat. En especial, cal diferenciar aquesta seqüenciació de botons de les tècniques definitives amb els Quick Time Events del mode història que es reserva al moment de la lluita contra grans enemics finals, ja que aquest sí que es manté en totes les tres entregues.

 

De dalt a baix, combats de la primera, la segona i la tercera entrega.

 

Els combats lliures

 

Quan parlem d’un joc de lluita sempre ens imaginem algú amb qui poder jugar-hi, sigui un amic o un germà. És aquí quan farem ús dels combats lliures, que per fortuna o per desgràcia haurem de disposar d’un altre joc de Joy-cons o un gamepad complet per poder jugar amb un segon jugador. Mentre que en la primera i segona entrega disposarem dels modes bàsics de J1 vs. J2 o J1 vs. CPU diferenciant-se també el combat en equips o en solitari (és a dir, amb ajudants o sense), en la tercera entrega podrem elegir entre fer un duel, un torneig, un entrenament o les missions de desafiament (aquests dos últims només es poden optar contra CPU). Tenint en compte que aquesta última conté un total de vuitanta-vuit personatges, incloent-hi a set que són exclusivament ajudants, es constitueix així com l’entrega més completa de les tres.

Convé recalcar que els combats en línia són exclusius de la segona i la tercera entrega, que resultarà una bona opció per jugar amb un amic a distància.

 

Les missions de desafiament representen un afegit interessant al videojoc. Per completar bé la missió haurem de superar requisits força difícils.

 

A més a més…

 

Val la pena dir que tant els amants de la sèrie de Naruto, com aquells que no ho són, podran gaudir plenament d’aquesta trilogia de jocs. La música, tot i no ser l’original de la sèrie, posseeix el mateix estil. Resulta molt nostàlgica a la vegada que sap donar vida a moments veritablement èpics. Per la tercera entrega gaudirem d’una bona recopilació de diferents tipus de vestuaris per alguns dels nostres personatges, fruit d’algun ending de la sèrie i de la pel·lícula Road to Ninja. Altrament a totes tres entregues podem augmentar o reduir la dificultat de joc i, a excepció de la primera entrega, canviar d’idioma a japonès/anglès amb activació o desactivació de subtítols en espanyol.

 

 

 

  • El Mode història és molt fidel al de l’anime. Els seus amants trobaran un videojoc que els farà rememorar moments emblemàtics de la sèrie.
  • La tercera entrega és la més completa. Posseeix més de vuitanta personatges, diferents modes de combats lliures que podem jugar i un Mode historia que permet al jugador interactuar amb els fets que s’hi desenvolupen.

 

 

  • Ens trobem amb una trilogia de videojocs incompleta. Malauradament no s’incorpora en aquesta entrega la quarta i última part, que donaria un final i podria donar més sentit a la nostra compra. La història ens la trobem inconclusa i no disposarem de tots els personatges que surten en el transcurs de la sèrie.
  • Els personatges estan dividits per entregues. Aquest punt no és un defecte del videojoc en si mateix, doncs es tracta d’una conseqüència directa de tenir tres videojocs que corresponen cada un a un fragment de la sèrie i que es van vendre en el seu temps per separat, i entenem que el que estem analitzant es tracta d’una recopilació remasteritzada que intenta respectar el joc original.
  • Les missions secundàries de la primera entrega són repetitives i acaben resultant extremadament difícils. Són el “rellenuto” fet videojoc.
  • Únicament compatible en format digital.  El 15 de març d’aquest any va sortir a la venda el format físic del joc però desgraciadament a la caixa s’adverteix que només ve un codi de descàrrega i que no s’inclou cap cartutx.