UNA MICA D’HISTÒRIA

 

Els nens del final dels anys noranta encara recorden un, dos o tres dels jocs de la trilogia Spyro amb gran nostàlgia i fascinació. Era el 1998 i Spyro el Drac va aparèixer a la nostra Playstation. Era un joc de plataformes en tres dimensions amb una mecànica senzilla a la vegada que addictiva. El 1999 i el 2000 van sortir a la venda les seves seqüeles, amb Spyro 2: A la recerca dels talismans i Spyro 3: L’any del Drac de forma consecutiva, per part d’Insomniac Games, que va ser el creador i desenvolupador original.

El jugador adoptava la forma d’un petit ésser fantàstic d’escames liles, amb dues banyes punxegudes i dues ales que li emergien del llom. El drac, anomenat Spyro (al nostre país pronunciat com ‘espiro‘, i no pas com ‘espairo’), viatjava a través de portals que ens portaven a un altre món al vell estil de la sèrie Stargate, per tal d’aconseguir un determinat talismà o ou, o alliberar als nostres aliats i així poder derrocar a un malvat enemic final. El joc tenia una temàtica fàcil, els gràfics eren bonics i prou bons per l’època, els colors eren clars com un dia d’estiu i a sobre disposàvem d’una banda sonora composta pel bateria de The Police, Stewart Copeland.

 

Insomniac Games va ser ben conegut per desenvolupar la qual seria la seva més reeixida franquícia anomenada “Ratchet & Clank”. El primer cop que els vam veure va ser al videojoc d’Spyro 2.

 

A partir de l’any 2000, Spyro va passar per diversos desenvolupadors i mans creatives, sortint per a diferents plataformes tant de portàtils com de sobretaula. Es va arribar a realitzar un reboot (un reinici), una trilogia anomenada La Llegenda de Spyro, i es va arribar a parlar d’un suposat joc i pel·lícula que mai van sortir a la llum. Teníem un total de deu videojocs, però els fans acèrrims encara recordaven, enyorats i amb gran estima la trilogia original, la que ho va començar tot, la que els va fer sentir papallones a l’estómac com les tenia en Sparx quan acabava de recuperar la vida.

Així doncs, va ser una gran notícia quan el 2018 es va anunciar i estrenar el remake de la trilogia original, desenvolupat per Toys For Bob i distribuït per Activision. Un any després, al 3 de setembre del 2019, el joc va arribar a Nintendo Switch.

 

 

SPYRO EL DRAC

 

En aquesta primera entrega ens enfrontarem a Gnasty Gnorc, un gnorc (una mena d’orc) que empresona als dracs adults en estàtues de cristall, sent l’Spyro l’únic drac que queda en llibertat. El nostre objectiu és rescatar-los i recuperar el nostre tresor robat. Haurem de travessar portals, derrotar enemics i plantar cara a Gnasty Gnorc. Tindrem al nostre abast sis mons principals que desbloquejarem en alliberar un nombre de dracs determinat, aquests mons són un nivell en si mateixos que actuen com a hub o zona central que serveix de nexe cap a altres mons/nivells. Per simplificar les coses a partir d’ara els anomenarem simplement Mons Nexe. A cada Món Nexe podrem accedir en l’ordre que vulguem a una sèrie de portals que ens traslladaran a altres mons/nivells i on haurem de salvar els dracs i recollir tots els tresors, a més de realitzar proves de vol i derrotar a algun subordinat de Gnasty Gnorc.

La primera entrega és la més senzilla de totes, tant pel que fa al seu grau de dificultat contra els enemics, com són l’assoliment dels punts d’habilitats, els controls i la distribució dels mons. Potser el punt més complicat, són les proves de vol, que haurem de repetir un cop i un altre per tal d’assolir l’objectiu. Disposarem d’uns controls força bàsics: B per a saltar, A per treure foc per la boca, Y per fer un atac en càrrega i X per enfocar la càmera directament darrere d’en Spyro. Si polsem el botó B quan estiguem en l’aire, podrem planejar. En passar per diferents mons tindrem l’opció  d’incrementar els nostres poders. Per exemple, podrem baixar per una rampa que ens donarà la hipercàrrega, una fada ens farà un petó perquè el nostre foc sigui més poderós, i en alguns mons el nostre vol serà infinit.

 

 

SPYRO 2: A LA RECERCA DELS TALISMANS

 

En aquesta segona entrega, l’Spyro, cansat del mal temps que fa a la Costa del Drac, marxarà de vacances i es trobarà en mig dels problemes de la gent del món d’Avalar. Aquest cop ens enfrontarem a Ripto i els seus dos sequaços, amb l’ajuda del Professor, el caçador i una fauna anomenada Elora haurem de travessar diferents mons i nivells per aconseguir unes gemmes que ens permetin derrotar en Ripto i companyia. En aquest cas disposarem de tres mons Nexe anomenats “Bosque de verano”, “Llanuras Otoñales” i la “tundra invernal”, i un quart al finalitzar el joc. Podrem viatjar al següent món un cop derrotem a cada un dels enemics finals, que seran en Ripto i els seus sequaços. Posseirà la mateixa metodologia que l’entrega anterior: cada món Nexe serà un nivell per si mateix i cada un disposarà entre cinc a sis portals per poder viatjar a altres nivells. En tots els mons (inclosos els que fan de Nexe) haurem d’aconseguir les gemmes, les relíquies i el nombre més gran de tresors per poder continuar l’aventura i desbloquejar així més portals.

El joc destaca per ser molt menys lineal que l’anterior entrega, ja que l’anterior entrega només calia entrar un cop al món per completar-lo i no calia haver de tornar-hi més. En canvi en aquesta entrega, en algunes ocasions trobarem que ens demana alguna habilitat que haurem d’aconseguir més endavant en la història, i així que un cop l’aconseguim haurem de tornar enrere cap al nivell que vam deixar a mitges. Disposarem dels mateixos controls bàsics de la primera entrega i a més s’afegeix que a l’hora de planejar podem usar la X per flotar a l’aire per tal d’arribar a les plataformes més inaccessibles. A més a més, l’aigua ja no ens farà mal i podrem nadar per defecte. A part d’això haurem d’aprendre tres habilitats: la de busseig, la d’escalar i l’habilitat del cop de cap prement la X un cop hem saltat.

També disposarem dels increments de poder de l’anterior entrega, no tindrem pas una rampa ni una fada que ens faci un petó però sí una pantalla que haurem d’activar derrotant un nombre específic d’enemics a cada món (en aquesta entrega els enemics no ens donaran joies al derrotar-los) i que ens donarà el poder del vol, del hiperfoc, del gel, de la hipercàrrega i/o del supersalt. Respecte a la dificultat del joc, les proves de vol ja no ens suposaran un gran desafiament. La dificultat general del joc, tot i això, s’incrementarà lleugerament i demanarà una gran habilitat per completar el joc del tot, com ara realitzar tots els punts d’habilitats i derrotar els enemics finals.

 

Visualització del joc en el mode sobretaula.

 

SPYRO 3: L’ANY DEL DRAC

 

En la tercera entrega, una bruixa dolenta ha robat els ous de drac del Regne dels Dracs. L’Spyro, que és l’únic prou petit per poder endinsar-se dins els caus per on han fugit els lladres, haurà de travessar diversos mons i rescatar els ous de drac amb l’ajuda dels seus amics. En aquesta entrega necessitarem l’ajuda de la cangur Sheila, el sergent Byrd, l’Agent 9 i Bentley el ieti, tots personatges que passarem a controlar en diferents nivells i ens ajudaran a derrotar els diversos enemics finals. A part, farà acte de presència el Caçador i el Professor de l’entrega anterior i l’Sparx serà el nostre guia en les proves de vol.  Disposarem de quatre mons Nexe amb sis portals i un enemic final a cada món Nexe, també alguns nivells extra amb l’Sparx un cop derrotem a l’enemic final del joc i una zona especial on podrem adquirir tots els tresors, la resta dels ous del joc i derrotar un enemic final ocult.

En aquesta ocasió el nostre objectiu és aconseguir el tresor i els ous robats, els quals un cop els hàgim aconseguit erosionaran i un petit drac es mostrarà davant dels nostres ulls. A mesura que aconseguim més ous, la màgia farà que s’activin més portals, i a mesura que finalitzem els nivells aquells vilatans ens ajudaran a transportar-nos al següent món Nexe. Conservarem les habilitats que vam aprendre de l’anterior entrega, tanmateix tornarem a tenir la rampa d’hipercàrrega del primer Spyro i les pantalles que ens donarà el poder del vol, l’escut i el hiperfoc com l’entrega d’Spyro 2. Molts recorden amb gran estima aquesta entrega per haver de dedicar el nostre temps a una habilitat nova: la de muntar-se i fer acrobàcies amb el monopatí.

En general, la dificultat serà molt variable: ens resultarà molt fàcil passar-nos els tres videojocs (més que en la versió de PSX), però ens serà complicat si intentem completar-ho al 100% i ens serà un gran desafiament completar tots els punts d’habilitat i obrir les dues galeries de cada un dels tres videojocs.

 

Visualització del joc en el mode portátil.

ELS ASPECTES CLAU DEL REMAKE

 

Un remake comporta un nou rentat de cara sense negar ni menystenir el treball original. En aquest cas, s’han afegit molts més detalls a aquelles llises textures de feia vint anys, s’ha donat personalitat als personatges que amb amor recordàvem i s’han maquillat els mons i al mateix Spyro amb colors molt més vius i intensos. La millora i el treball artístic realitzat és evidentment exquisit, i dibuixarà un somriure tant els vells fans com aquells nouvinguts que s’aventurin a provar-lo, no obstant, en el remake de la trilogia s’afegeixen més components que cal tenir en compte:

  • Els punts d’habilitats: a cada entrega haurem de realitzar un seguit de proves, algunes més fàcils i d’altres més complicades, per tal de desbloquejar els anomenats punts d’habilitats, la qual cosa tindrà com única implicació el poder obrir parts de la galeria (L’artbook i els dissenys conceptuals dels personatges) a més de poder fanfarronejar d’acabar el joc amb un 120% en comptes d’un 100%.
  • La banda sonora: podrem optar per escoltar la banda sonora original o bé la remasteritzada, que és la melodia original tornada a gravar amb petits ajusts i un so més net.
  • El Mapa: en el menú “Opcions” podrem activar o desactivar el mapa a cada un dels tres videojocs.
  • El viatge ràpid: un cop descobrim un món podrem tornar a viatjar-hi ràpidament mitjançant el menú de mons de la guia.
  • El Menú: Un concepte clau dins del remake ha sigut universalitzar la trilogia i que el seu menú quedi harmoniós dins dels tres videojocs, per la qual cosa certs aspectes del videojoc com la guia que ens dóna Elora en el pròleg de l’Spyro 2 (que ens ajudava a guiar-nos i veure que ens falta i que ens queda de cada un dels mons) apareix només en la cinemàtica, com una reminiscència del seu predecessor que no han volgut/pogut integrar en el nou remake, i aquest detall de poca concordança pot resultar estrany i poc entenedor per aquells nouvinguts que comencin la trilogia.
  • L’idioma i subtítols: podrem canviar l’idioma (essent el castellà com idioma seleccionable), i activar o desactivar els subtítols.

 

L’ ADAPTACIÓ A LA NINTENDO SWITCH

 

L’adaptació del joc per a la Nintendo Switch ha sigut, a efectes generals, prou bona. En format de sobretaula tindrem una resolució de 720p amb un màxim de 30 fps, i utilitzarà el desenfocament de moviment de forma predeterminada per la qual cosa en moments de gran dinamisme la imatge s’esborronarà (podrem desactivar aquesta funció en el mode opcions). En format portàtil es veu molt bé, hi ha una disminució més destacable de les textures i detalls, incloent a més una resolució encara menor de 680p, l’eliminació de la distorsió del moviment i també hi trobarem menys detalls de cada un dels escenaris, tot i això, veient el resultat, és impressionant.

Els temps de càrrega potser els trobarem una mica llargs, però arriben a ser correctes. Trobarem caigudes de framerates en moments puntuals que solen ser en moments d’acció i de molt moviment, sobretot en el mode sobretaula, tot i que no ens suposarà un gran problema per poder gaudir del joc.

 

 

El podrem aconseguir tant en format digital com en físic. Respecte al format físic, obtindrem un cartutx que no tindrà el joc complet, així que un cop acabem la “Terra dels Artesans” de la primera entrega, el joc ens demanarà que descarreguem el que queda per poder seguir jugant. Cal esmentar que és compatible amb el control Pro, i el servei de guardat de dades al núvol. Té una durada màxima de 65 hores i actualment el podem adquirir a partir de 35 euros.

 

  • El remake de tres jocs que són nostàlgia pura
  • En el mode portàtil l’adaptació és molt bona
  • És un bon preu per un joc d’aquesta qualitat i durada
  • La dificultat és molt variable

 

  • La resolució és força reduïda en el mode de sobretaula
  • Algunes caigudes de FPS en moments d’acció i de molt moviment
  • La versió física requereix una descàrrega addicional