Més enllà dels jocs de Nintendo relacionats amb cert gènere de videojocs, que no acostumo a tocar altres franquícies. Per exemple, sóc un gran seguidor dels jocs de Mario Kart, tot i repudiar els jocs de carreres en si. El mateix, més o menys, m’ha passat amb els jocs tradicionals de lluita. Tot i ser un amant de Super Smash Bros., gairebé he aconseguit gaudir de les sagues com Street Fighter o Mortal Kombat, tot i que considero que són espectaculars i sempre he volgut tirar-m’hi de cap.

Com és de costum, un altre joc publicat per PQube Games que em crida l’atenció. En aquest cas, un joc amb un títol tan impactant com el joc en questió: Under Night In-Birth Exe:Late[cl-r], desenvolupat per French Bread amb l’ajuda de Arc System Works. Aquest nom tan estrany és degut al fet que aquesta versió és la tercera actualització de Under Night In-Birth, que es va estrenar originalment el 2012 a les recreatives. Si no coneixíeu la saga prèviament com és el cas d’un servidor, és normal que us cridi l’atenció. A més, és el primer cop que arriba a Nintendo Switch.

 

Under Night In-Birth Exe:Late[cl-r] ofereix tot el que es pot esperar d’un joc de lluites de tota la vida

 

Més enllà d’un joc de lluita

 

Under Night In-Birth Exe:Late[cl-r] és un joc de lluita com els de tota la vida. També és segur afirmar que és un veterà del gènere, i una prova d’això és que enguany és un dels jocs destacats del major torneig anual de videojocs de lluita: EVO 2020. Com és d’esperar, el joc disposa del segell de qualitat que qualsevol altra obra de French-Bread té. I és que m’atreviria a dir que Under Night In-Birth Exe:Late[cl-r] és el millor joc de lluita disponible en la Nintendo Switch. Des del ser apartat gràfic amb un estil anime, fins a la seva jugabilitat i mecàniques, passant per una presentació exquisida i una banda sonora perfecta.

El joc inclou un mode Arcade que ens permet completar les diferents campanyes de cada personatge. La història de cada personatge ens ve acompanyada d’una sèrie de diàlegs presentats com si es tractés d’una novel·la visual. A més, per expandir aquesta faceta del joc, també tenim el mode Chronicles, on coneixerem el lore envoltant els protagonistes i el món que els envolta. La seva duració és de 22 capítols, i ens pot donar tranquil·lament un parell d’hores d’entreteniment. Tot i no ser res de l’altre món i resultat un xic clixé, s’agraeix la introducció d’aquest petit bonus per aquells que ho vulguin investigar.

 

El mode Chronicles se’ns presenta com una novel·la visual i ens dóna a conèixer el rerefons de cada personatge

 

Una nit única

 

La trama de Under Night InBirth Exe:Late[clr] pren lloc al Japó contemporani, en una ambientació fictícia en la qual un cop al mes, una regió del Japó és escenari d’un fenomen conegut com a Hollow Night. Durant cada Hollow Night, el territori es veu infestat de criatures demoníaques anomenades Voids, que s’alimenten d’un poder secret anomenat Existence. Només un petit grup de persones poden veure’ls, i aquestes persones es converteixen en blancs pels Voids. Aquells que aconsegueixen sobreviure, són coneguts com a InBirth i aconsegueixen una sèrie de poders especials.

En el món de Under Night, existeixen diferents grups relacionats amb Hollow Night, tots amb fins diferents, com mantenir la seguretat de les persones durant el fenomen, o d’altres que es dediquen a ensenyar als novells com controlar els seus nous poders. Òbviament, a mesura que anem completant el mode Arcade de cada personatge i la seva respectiva ruta del mode Chronicles, anirem descobrint més de la seva història i el rerefons general que s’amaga darrere de Under Night i el seu món.

Els 21 personatges jugables són: Akatsuki, Byakuya, Carmine, Chaos, Eltnum, Enkidu, Gordeau, Hilda, Hyde, Linne, Londrekia, Merkava, Mika, Nanase, One, Phonon, Seth, Vatista, Wagner, Waldstein i Yuzuriha.

 

Cada un dels personatges té els seus propis moviments i són totalment diferents respecte a la jugabilitat

 

Combats per a tots els nivells

 

Si French-Bread sap fer bé una cosa, són els jocs de lluita, i en els jocs més recents que han estrenat i les últimes actualitzacions, sempre han procurat que tothom, independentment del seu nivell d’habilitats, pugui gaudir del joc en qüestió. Adaptant les mecàniques i facilitant els inputs i els combos als jugadors, sense fer avorrida l’experiència als professionals, han aconseguit que un públic més ampli pugui jugar aquest tipus de jocs. Cal destacar que el joc compta amb l’opció de canviar la dificultat de la CPU, que va de l’1 al 5, sent el número 3 el de sèrie. A més, es pot adjustar el handicap de cada jugador.

Com és habitual, ens movem amb el stick o la creueta. Tenim 3 botons per atacar: Y per atacs fluixos, X per atacs mitjans i A per atacs forts. Cada tipus d’atac té els seus avantatges i desavantatges i ens permeten fer combos i moviments especials. També, podem utilitzar el botó B per realitzar els moviments més devastadors mitjançant la barra EXS. Per blocar els atacs enemics, només ens cal moure l’stick cap enrere, sigui dempeus o agenollats. També disposem del Sistema GDR, amb un medidor en la part central inferior de la pantalla, que augmentarà si som ofensius o disminuirà si rebem un cop o juguem massa a la defensiva. Passat cert temps, qui hagi omplert més el medidor GDR, disposarà durant una estona d’un 10% més de poder d’atac i altres millores depenent del personatge.

Tal com he dit, per facilitar les coses als nous jugadors i aquelles persones que creguin convenient utilitzar-ho, el joc disposa d’un sistema de combos automàtics, amb el qual podrem gastar mitja barra del medidor d’atacs especials per tal de poder prémer el botó d’atac fluix i realitzar de manera senzilla un combo espectacular. És cert, però, que els combos més avançats s’han de realitzar sempre de manera manual, fet que invita al jugador a anar aprenent a poc a poc i millorar amb el seu personatge preferit, com tot joc de lluita competitiu.

 

Londrekia Light és el nou personatge jugable

 

Tot un espectacle

 

Arc System i French-Bread ens tenen acostumats a jocs de lluita que destaquen per ser gràficament molt impressionants. Un sprite work molt ben detallat per cada un dels personatges acompanyat d’uns escenaris en 3D que donen lloc a uns combats replets d’efectes visuals i sensació d’impacte. Elss menús també estan molt ben treballats, tot i que a simple vista poden resultar bàsics, compleixen molt bé la seva comesa. A més, també cal destacar el HUD durant els combats, que és clar en tot moment. Un petit problema podria ser que el text que se’ns mostra durant el combat pot resultar una mica complicat de veure durant les ràpides batalles que es disputen en pantalla.

Un dels aspectes que més m’ha sorprès de Under Night In-Birth Exe:Late [cl:r] és la seva magnífica banda sonora. Els temes que sonen en cada menú són diferents, i tots estan molt ben realitzats. La seva finesa acompanya molt bé als dissenys dels personatges, menús, i la mateixa presentació del joc en si. Cada personatge compta també amb el seu propi tema. A més, les parts de novel·la visual i altres moments, compten amb doblatge en japonès per tots els personatges. Algunes de les veus, per desgràcia, disposen d’una baixa qualitat d’àudio. Els efectes sonors durant els combats estan prou bé pel que són.

Pel que fa al rendiment no hi ha cap queixa. Juguis en mode portàtil o a la televisió, el joc funciona en 60 fotogrames constants. A més, a part d’utilitzar qualsevol comandament compatible amb la Nintendo Switch, com ara un Pro Controller o un fightpad, també es pot utilitzar un JoyCon de manera horitzontal, per aquelles persones que busquin una experiència més casual amb un grup d’amics.

 

 

 

Contingut extra per a tots/es

 

Deixant de banda els modes de jocs principals, també podem trobar-ne els següents:

  • Network: Combats en línia. (requereix Nintendo Switch Online)
  • Score Attack: Aconsegueix punts mentre lluites i comparteix-los en els rànquings.
  • Time Attack: Guanya combats tan ràpid com puguis.
  • Survival: Lluita contra onades d’enemics i aguanta el màxim possible.
  • Training: Pràctica els diferents moviments i tècniques.
  • Tutorial: Aprèn les diferents normes i tàctiques que ofereix el joc, amb diferents nivells de dificultat.
  • Mission: Aprèn els combos de cada personatge i portals a terme.
  • Costumization: Compra i equipa’t icones, títols i altres col·leccionables.
  • Replay: Mira i aprèn de partides que hagis guardat.
  • Gallery: Mira els diferents vídeos i il·lustracions.

A mesura que anem jugant també anirem aconseguint IP, amb els quals podrem comprar diferents col·leccionables. Imatges de perfil, targetes de presentació, eslògans… tot el que necessitem per presentar-nos als nostres contrincants en el mode en línia. També, podem comprar il·lustracions, vídeos, música i paletes de colors especials pels personatges.

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

Novetats d’aquesta versió

 

  • Nou personatge jugable: Londrekia Light.
  • Considerables canvis per ajustar tots els personatges (suggerits per comentaris dels jugadors).
  • Nous escenaris, música, efectes de so i clips de veu.
  • Nou capítol de la història amb Londreika com a protagonista.

 

 

En definitiva, Under Night In-Birth Exe:Late[cl-r] és una gran actualització d’un clàssic joc de lluita de les recreatives, i que a sobre arriba per primera vegada a la Nintendo Switch. Amb una jugabilitat i presentació marca de la casa de French-Bread, podrem gaudir d’un joc de lluita siguem uns professionals del gènere o no. A més, aquelles persones que busquin també una història interessant amb personatges variats, també trobaran una novel·la visual que tot i ser curta, ofereix un valor extra al joc.

 

  • Primer cop que la saga arriba a Nintendo Switch
  • Una presentació molt cuidada amb una banda sonora de luxe
  • Excel·lent jugabilitat on tots els personatges se senten justos
  • Molt de contingut entre la novel·la visual i tots els desblocables

 

  • Desblocar tots els extres pot requerir moltes hores