Ja tornem a ser aquí amb un nou resum fiscal de Nintendo d’aquests que ens permeten donar una ullada a la situació d’aquesta empresa que dona nom a la nostra comunitat. Així doncs, la primera dada destacable és òbvia: el 06/02/2024, la Nintendo Switch ha arribat als 139,36 milions d’unitats distribuïdes (uns 7 milions més respecte a l’anterior quart fiscal, xifra que se situava als 132,46 milions) i a 1200,10 milions de jocs venuts (gairebé 100 milions més, ja que l’anterior quart la xifra era de 1133,23 milions). Es consolida, doncs, com la tercera consola més venuda de la història, just per darrere de la Nintendo DS (154,02) i la PlayStation 2 (158,70), consoles que cada cop sembla més complicat poder arribar a superar. Amb l’augment de vendes de la PlayStation 5, la consola estrella de Nintendo ha perdut una mica de pistonada dins del mercat general del món dels videojocs, baixant 3 punts respecte a l’anterior anàlisi que vam dur a terme, però continua al capdavant amb un 63% de dominància global. El ‘top 10’ de les aventures exclusives més venudes de la plataforma, doncs, no s’ha mogut. Tots els títols han augmentat els seus números de distribució, però certes xifres sorprenen (negativament) perquè no semblen quadrar en absolut amb el ‘hype’ global originat, com passa, per exemple, amb el Tears of the Kingdom, que es queda per sota, fins i tot, de «l’humil» Super Mario Party. Per ficar en context, aquest quart fiscal, Pikmin 4 ha venut 720.000 unitats i, el Tears of the Kingdom, 780.000. Tota una sorpresa!

 

  • Mario Kart 8 Deluxe – 60,58 milions d’unitats
  • Animal Crossing: New Horizons – 44,79 milions d’unitats
  • Super Smash Bros. Ultimate – 33,67 milions d’unitats
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 31,61 milions d’unitats
  • Super Mario Odyssey – 27,65 milions d’unitats
  • Pokémon Espasa / Escut – 26,17 milions d’unitats
  • Pokémon Escarlata / Porpra – 24,36 milions d’unitats
  • Super Mario Party – 20,34 milions d’unitats
  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – 20,28 milions d’unitats
  • New Super Mario Bros. U Deluxe – 17,20 milions d’unitats

 

 

Més jugadors, més jocs milionaris… i més Nintendo Switch Lite!

 

Queda clar que l’estratègia actual de Nintendo implica rebaixar les expectatives amb els models més «primerencs» de la Nintendo Switch i potenciar el model OLED. Amb certs matisos, però. Les vendes de la consola així ho semblen demostrar, ja que el model original ha perdut gairebé un 35% de mercat respecte al mateix quart fiscal del 2023, mentre que el model més actual ha augmentat un 6%. La sorpresa d’aquest bloc informatiu l’aporta, però, la Nintendo Switch Lite, que després de mesos de vendes molt i molt discretes, i sense haver tingut mai un suport global sòlid a causa de les seves característiques, és el model de Nintendo Switch que més ha augmentat la seva distribució, amb més d’un 9% respecte a l’any passat. Així i tot, ha sigut un quart fiscal molt discret, ja que Nintendo ha perdut potència distributiva en tota la resta d’aspectes, inclosa la venda de videojocs. El que sí que ha augmentat, i molt, és el nombre de videojocs disponibles a Nintendo Switch que han superat el milió de vendes (17 exclusius de la Nintendo Switch i 7 d’empreses alienes, arribant fins a 24 títols, un augment de 8 títols més respecte a l’anàlisi anterior) i el nombre de jugadors actius de la plataforma, que se situa en 122 milions de persones. No podem tancar aquest bloc sense mencionar les bones xifres de dos jocs «secundaris» dins de Nintendo, com són el Super Mario Wonder o el Pikmin 4, que des del seu llançament, han venut 11,96 i 3,33 milions d’unitats, respectivament.

 

 

 

La caòtica balança entre el format físic i el format digital

 

Una anàlisi important que solem posar en rellevància en aquestes entrades que escrivim és el de la comparativa del mercat físic contra el mercat digital de Nintendo. En aquest cas, el percentatge entre vendes físiques i digitals és del 52 i el 48%, respectivament, però les vendes exclusivament en digital no només estan augmentant en consum (han pujat un 2% respecte al mateix quart fiscal del 2023), sinó que cada cop li donen més beneficis, a la «gran N», amb un augment del gairebé el 12% si ho comparem amb el mateix període anual anterior. L’anterior quart fiscal, però, la balança es va decantar totalment cap al format digital. És una tendència, doncs, de la qual és molt complex poder-ne extreure conclusions determinades, siguin socials o empresarials. Aquest procés s’observa, clarament, en l’augment considerable de la repetició d’adquisicions. Si doneu una ullada a la gràfica inferior, es pot veure que, del percentatge de les vendes digitals, amb algunes excepcions, hi havia un equilibri bastant proporcionat entre el contingut exclusiu en digital (videojocs i expansions) i les vendes de contingut en digital que també disposaven de versió física. En aquest quart fiscal, però, el percentatge supera per molt el 100%, amb un 62,9% de vendes de contingut exclusiu digital i un 65,8% d’aventures completes, per la qual cosa es pot afirmar que la gent està adquirint cada cop més productes en digital, siguin quines siguin les seves característiques.

 

 

Els beneficis, a l’alça en tots els seus paràmetres

 

Poca cosa podrem especificar al detall si ens fixem en l’apartat més dens d’aquest quart fiscal que, com sempre, acostumen a ser les xifres de beneficis econòmics de l’empresa. Si doneu una ullada a les quatre infografies més destacades del document, podreu observar com l‘única xifra negativa és la proporció de vendes de consoles respecte al mateix període del 2023, que ha baixat poc més d’1 punt. La resta de paràmetres, siguin quins siguin (beneficis nets, de vendes de consoles, d’elements relacionats amb els dispositius mòbils, de cartes de joc, etcètera), han augmentat positivament els seus nombres i percentatges. És una tendència que es porta repetint des de fa temps, sobretot a causa dels set anys que la Nintendo Switch porta al mercat, però no deixa de sorprendre que Nintendo sigui capaç de treure tant i tant rendiment a les seves accions i ofertes pel públic.  Tot i que la Switch ja és la consola més venuda al Japó, aquesta regió és la tercera que li aporta més beneficis, a Nintendo. Amèrica del Sud i Amèrica del Nord són les responsables del 43,9% dels beneficis empresarials, mentre que Europa queda en una llunyana segona posició, amb un 25% clavat del total. Entre el Japó i la resta de territoris globals amb prou feines superen el 30% de les vendes regionals totals.

 

 

El canvi generacional, inexistent?

 

A tall de conclusió del present article, ara mateix no podem extreure absolutament res de l’informe que ens porti a pensar que el canvi generacional actual estigui a punt de dur-se a terme. Més enllà d’una baixada lògica de les vendes de la consola principal, no hi ha cap altra xifra, ni de llançaments, ni de beneficis, que donin lloc a la ‘famosa’ esperança d’una successora pròxima de la present Nintendo Switch. Un altre tema ja seria la seva presentació, però això ja ho deixem per l’especulació implacable que pobla constantment les xarxes socials. Ara mateix, Nintendo està prou ocupada llançant un títol exclusiu mensual que arriba al cap de res al milió de vendes; expandint el seu imperi físic gràcies a la seva unió estratègica amb Universal Studios, i a cobrir l’expedient de llançaments amb una sèrie de títols que, si bé no seran els més destacables de la consola, serviran per allargar la seva vida útil d’una manera prou ferma. Tanquem aquest article, un cop més, veient com el Metroid Prime 4 continua sense data de llançament determinada, recordant que es va anunciar a l’E3 de l’any 2017. Moltes gràcies per arribar fins aquí i fins al pròxim quart fiscal!